Четвер, 21.11.2024
Відділ освіти Цюрупинської РДА
[ Нові повідомлення · Учасники · Правила форуму · Пошук · RSS ]
  • Сторінка 1 з 1
  • 1
Майстер - клас з логіко - математичного розвитку
cur-rvoДата: Середа, 25.11.2009, 11:33 | Повідомлення # 1
Admin
Група: Адміністратори
Повідомлень: 22
Репутація: 0
Статус: Offline
МАЙСТЕР – КЛАС

Тема: Логіко – математичний розвиток дошкільників.

Розробила вихователь – методист ДНЗ № 6 м. Цюрупинська
Канівець Т.В.

Зміст логіко – математичного розвитку дошкільників подано у всіх сферах життєдіяльності Базової програми «Я у Світі». А з формування логіко – математичної компетентності дітей в цій програмі визначено коло питань, а саме:
1. Роль вихователя у логіко-математичному розвитку дітей полягає у створенні умов, за яких можливо надавати допомогу дитині розкрити свій потенціал, навчити її самостійно пізнавати світ, бо основним чинником розвитку дитини є її власна діяльність.
2. Важливим є не результат пізнавальної діяльності дитини, а процес її здійснення. Тому, що від цього процесу залежить усвідомленість отриманих знань в ході самостійної пізнавальної діяльності.
3. Принципова особливість БП «Я у Світі» стосовно математичного змісту полягає у тому, що традиційний математичний аспект знань поєднаний з логічним. Тому, щоб забезпечити логіко-математичну компетентність дітей, необхідно формувати і розвивати у них уміння здійснювати і математичні, і логічні операції.
Висновок: вихователь має бути добре обізнаним з математичними і логічними операціями, якими мають опанувати діти дошкільного віку.
Математичні операції: операції з множинами, величинами, фігурами, орієнтація у просторі, лічба, операції з числами, обчислювання, вимірювання.
Логічні операції: аналіз, синтез, порівняння, класифікація, доведення, серіація, причинно – наслідкові зв’язки, узагальнення, абстрагування.

Логічний і математичний компоненти взаємозалежні оскільки математичні знання засвоюються за допомогою логічних прийомів. Тільки правильно організована діяльність дітей і вихователя в процесі навчання забезпечує достатній рівень логіко – математичного розвитку дітей. Бо кожне логіко – математичне поняття і уміння формується поступово, поетапно на основі виконання математичних і логічних операцій, доступних конкретній групі дітей. Тому, в роботі з логіко – математичного розвитку вихованців, необхідно враховувати послідовність засвоєння ними логічних операцій.

Більша частина математичних операцій здійснюється в кожній віковій групі. Головне при їх виконанні враховувати вікові можливості (послідовність засвоєння логічних операцій) та додержуватись дидактичних принципів: поетапності, послідовності, системності, доступності. Наприклад, ознайомлення з трикутником доцільно проводити в середній групі, а не в молодшій, адже дітям молодшої групи ще недоступні такі логічні операції як доведення та поняття зв’язку.
Забезпечує виконання всіх принципів дидактики в процесі організації логіко-математичного розвитку дітей, додержання певних алгоритмів.
Алгоритм – це точне прописання послідовності дій, спрямованих на досягнення поставленої мети. Алгоритми формування у дошкільників уявлень про множини і числа; навчання порядковій лічбі; знайомства з геометричними фігурами подано нижче.

Алгоритм формування у дошкільнят
уявлень про множини і числа.
1. Навчання оперувати поняттями «один», «багато»;
2. Порівняння груп предметів, оперування поняттями «багато», «мало», «один»;
3. Навчання прийому накладання і порівняння таким чином множин рівнозначної потужності, введення понять «стільки ж скільки», «порівну»;
4. Порівняння множин різних потужностей способом накладання. Визначення чого більше, чого менше, чому;
5. Ознайомлення з порівнянням множин способом прикладання;
6. Уточнення як можна зрівняти множини (прибрати зайвий предмет, або добавити ще один у меншу множину);
7. Лічба предметів в рівно потужних множинах, закріплення понять «стільки ж скільки», «порівну»;
8. Добавити предмет до однієї з рівно потужних множин і порівняти множини;
9. Дати дітям зразок лічби утвореної множини, виділяючи голосом нове число, підкреслити, що утворилося нове число;
10. Уточнити як отримали нове число;
11. Порівняти нове число із попереднім;
12. Повторити з дітьми лічбу до нового числа.

Алгоритм навчання порядковій лічбі.
1. Виставити 5 однакових предметів, запропонувати порахувати;
2. Замінити перший предмет і запитати котрий цей предмет;
3. Таким же чином познайомити дітей з іншими числівниками: другий, третій, четвертий, п’ятий;
4. Вправляти в порядковій лічбі на різних предметах;
5. Показати зв'язок кількісної і порядкової лічби.

Алгоритм знайомства з геометричними фігурами.
1. Показати геометричну фігуру і назвати її;
2. Запропонувати дітям назвати фігуру;
3. Запропонувати знайти таку фігуру серед інших фігур;
4. Обстежити фігуру за допомогою усіх аналізаторів;
5. Назвати ознаки геометричної фігури;
6. Порівняти її з іншою, вже знайомою фігурою;
7. Виконати практичні дії з цією фігурою (представленою у різних розмірах і кольорах).
Існує методика введення дітей в світ логіко – математичних уявлень з допомогою спеціальної серії навчаючих логіко – математичних ігор. В цих іграх моделюються такі логічні і математичні конструкції, розв’язуються такі задачі, які сприяють прискоренню формування і розвитку у дітей простих логічних структур мислення і математичних уявлень. Для цих ігор використовуються «Логічні блоки», які розробив угорський психолог З. Дьєнеш. Логічні блоки складаються із 24 геометричних фігур, що вирізняються кольором (трьох кольорів), формою (круги, квадрати, трикутники, прямокутники), розміром (великі – малі фігури). На початку слід ознайомити дітей з цими блоками, пропонуючи їм прості завдання. Використовуючи логічні блоки Дьєнеша можна розробити цілий ряд дидактичних ігор і вправ для дітей кожної вікової групи. Наприклад д/ігри: «Намисто», «Відшукай», «Так чи ні», «Обручі». Хід цих ігор в кожній віковій групі однаковий, але зміст і складність завдань різні. Усі логіко – математичні ігри треба розглядати як певну систему з поступовим ускладненням завдань.
Із блоками Дьєнеша можна конструювати багато розвиваючих логіко – математичних ігор. Для одного з варіантів цих ігор пропонуються таблиці із «кодами», в яких геометричні фігури та їхні властивості умовно позначенні (кодами). Відповідно до поданих в таблицях «кодів», діти мають заповнити клітинки таблиці геометричними фігурами.
Значний розвивальний ефект мають ігри із запереченням. Зразок гри із запереченнями: На цьому кораблі попливуть у подорож де-які
з цих «геометричних чоловічків”, їх прийшли проводжати у далеку путь усі родичі. Хто ж з них попливе на кораблі? Щоб визначити це, треба звернути увагу на ось ці «закодовані» позначення. То які чоловічки мають зайняти свої місця на кораблі? (не круглі і не жовті). Такі фігури є у вас на столах, відберіть ті, що можуть бути на цьому кораблі і покладіть їх перед собою, щоб чоловічки побачили, чи вгадали ви хто з них відправиться у подорож на кораблі.
На основі логіко – математичних ігор побудована інноваційна педагогічна технологія курс «Логіки світу» І. Стеценко.
В роботі з логіко – математичного розвитку дошкільнят важливо, щоб кожна гра приносила дітям не тільки радість і задоволення, а ще й користь. Щоб граючись вони розвивались і навчались.

Прикріплення: 9067959.doc (29.5 Kb)
 
  • Сторінка 1 з 1
  • 1
Пошук:

Copyright MyCorp © 2024
Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz