П`ятниця, 17.11.2017
Відділ освіти Цюрупинської РДА
[ Нові повідомлення · Учасники · Правила форуму · Пошук · RSS ]
Сторінка 1 з 11
Модератор форуму: cur-rvo 
Форум » матеріали семінару » секція бібліотекарів » Подо-Калинівська ЗОШ І-ІІІ с. (Формування творчої особистості школяра)
Подо-Калинівська ЗОШ І-ІІІ с.
cur-rvoДата: Четвер, 05.03.2009, 12:13 | Повідомлення # 1
Admin
Група: Адміністратори
Повідомлень: 22
Репутація: 0
Статус: Offline
Діяльність шкільної бібліотеки у процесі формування творчої особистості школяра

Розбудова державності в Україні зумовила нові тенденції щодо розвитку освіти. З’явилася нагальна потреба суспільства у творчих, діяльних, обдарованих і духовно розвинених громадянах. Сучасні навчальні заклади націлені на виховання творчих особистостей, з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей.
Мета розвитку здібностей найпідготовленіших учнів – допомогти їм реалізувати свої індивідуальні якості, не загубитися в «сірій масі» учнів, сприяти переорієнтації їхнього мислення на творче індивідуальне конструювання. У розвитку їхніх здібностей важливе значення має забезпечення та розширення інформативності в тих галузях, які їх цікавлять, організація для них різноманітної діяльності.
Шкільна бібліотека є скарбницею інформації, вона сприяє гармонійному розвитку особистості, розвиває прагнення до пошуку інформації, свідомого осмислення інформаційних джерел.
Особливе значення для піклування про зростання творчої активності учнів має вміння дітей виділяти проблему, створювати проблемні ситуації у процесі навчання, знаходити шляхи їх вирішення, виділяти головне, суттєве, прагнути до самовдосконалення.
Тому робота шкільної бібліотеки спрямована на реалізацію завдань, витікаючи з науково – методичних проблем школи, щорічного плану навчально – виховної роботи, основних нормативних документів Міністерства освіти і науки, постанов уряду України.
Суттєво підвищити ефективність розвитку творчих здібностей можна лише в тому разі, якщо постійно використовувати у навчально – виховному процесі творчі завдання: виготовлення оригінальних виробів, написання казок, віршів, оповідань тощо. Для найменших школярів – першокласників – в нашій бібліотеці влаштовуються читання вголос найулюбленіших казок з подальшим обговоренням. Діти із задоволенням малюють до них малюнки і всі вони прикрашають стіни бібліотеки. Багато фантазій школярі вклали у виготовлення новорічних ялинок з паперу, картону, соснових шишок. У процесі роботи над завданнями, учні застосовують здобуті знання, уміння та навички, варіюють відомі способи діяльності.
Отже, формування творчих здібностей можливе тільки у творчості, через вирішення різноманітних творчих, проблемних завдань. Творчість містить новизну, що передбачає значні зусилля, спеціальний пошук, знаходження нового способу вирішення.
Готовність до творчості, розв’язування проблеми, креативність є одним з механізмів психологічного захисту людини в складних умовах – як у трудовій діяльності, так і в кризових життєвих ситуаціях. Продуктами творчості бувають відкриття, винаходи, нові художні твори.. Хто ж це – творчі особистості? Творча особистість, яка має високий рівень розвитку творчих здібностей, чималий творчий потенціал, нахил до творчої діяльності, багату уяву, інтелект, розвинуте мислення.
Дехто вважає, що творчі здібності є вродженими і не підлягають вихованню. Але під творчістю слід розуміти передусім процес створення нового оригінального продукту.
За дослідженням П. Торена – діти до 5 років дають до 90% оригінальних відповідей, до 7 – ми років уже до 20%, дорослі - до 2%.
Діти у віці 6-7 років складають вірші у 3-4-5 рядків, а не 1-2, як у 5 років. Це можна пояснити вищим розвитком дітей 6- річного віку, вмінням точніше висловлювати свої думки, легше оперувати значенням слова.
Велике значення для виховання творчої особистості має читання в дитячі роки, коли формується її характер, адже відомо, що не всяке читання і не кожна книга має позитивний вплив на читача. Робота шкільної бібліотеки буде успішною тільки тоді, коли бібліотекар добре знає, які книги і чому треба рекомендувати тому чи іншому читачеві, з урахуванням інтересів, запитів і навіть характеру учня.
Шкільною бібліотекою учні починають користуватися, іноді, ще до того, як навчаться читати. Для першокласників проведено свято «Посвята в читачі». Тепер вони часто заглядають у бібліотеку і ретельно слідкують за станом брошурного фонду. Оскільки цей фонд давно не оновлювався, більшість книжок потребує ремонту, тож поличка «Книжкової лікарні» ніколи не пустує. Мене, як бібліотекаря, не може не радувати активність першокласників. Якщо в минулому році вони почали приходити до бібліотеки у березні, після тижня дитячої книги, то в цьому році вже в листопаді. Причому, у деяких формулярах вже записано по 20-25 книжок. Їм подобається сам процес вибору книги, приваблюють яскраві малюнки. Дуже важливо, щоб цей потяг до книги з часом не згас. Тут велику роль відіграє індивідуальна робота з кожним читачем. Основною формою цієї роботи є бесіди, які проводяться під час запису учня до шкільної бібліотеки, при рекомендації йому книги, при її поверненні до бібліотеки
Надзвичайно важлива роль у вихованні творчої особистості належить учителю початкових класів. Від нього залежить, полюблять діти читання, чи залишаться байдужими до літератури, облишить чи продовжить учень після закінчення школи свої контакти з великою літературою. А від цього залежить духовний світ молодої людини.
Щоб спрямувати дитину до творчої діяльності, необхідні, так звані, «потреби на творення». Мається на увазі певний емоційний настрій, мотивація, настанова, ступінь власної активності особистості тощо. Без усіх цих компонентів неможливе виникнення творчої ситуації, а, отже, і самої творчості. Якщо ми хочемо розвивати творчі здібності, маємо відповідно організовувати творчу діяльність.
Методи активізації мислення ефективні в роботі з дітьми за таких умов:
- якщо ознайомлення завдання відбувається в ігровій формі;
- якщо використовується наочний матеріал;
- якщо в процесі ознайомлення діти є активними творцями.
У процесі використання цих методів у дітей з’являється інтерес до винахідництва, розвиваються увага, пам’ять, уміння знаходити залежності, закономірності, формується здатність до комбінування, просторове уявлення та уява, розвиток зв’язного мовлення.
На розвиток творчої уяви дітей спрямовані такі прийоми, як « Фантазери» , «Салат із казок», «Книга протиріч», «Конструювання загадок», описані відомим італійським дитячим письменником Джанні Родарі у книзі «Граматика фантазії. Вступ у мистецтво придумування історій».
На основі аналізу педагогічних, психологічних, філологічних творів, автор розглядає проблему розвитку фантазії у дітей, а також місце казки у цьому процесі. На думку Джанні Родарі, казки допомагають виховувати розум дитини, оскільки вони є джерелом найрізноманітніших гіпотез, а також увійти в дійсність новими шляхами, пізнати світ, збагатити уяву. За його словами, уявою наділені не лише видатні індивіди, а всі. Без фантазії неможливо зробити відкриття, стати справжнім учнем, «оскільки фантазія розвиває, спонукає, рухає вперед розум».
Для розвитку творчих здібностей дітей використовують процеси організації свят та інших масових заходів. Головне – забезпечити ефективне сценарне прогнозування, досягнення оригінальності як самого свята, так і його сценарних елементів, залучення дітей до участі у всіх його подіях. Активну участь приймали учні всіх класів у переїзді шкільної бібліотеки з другого поверху на перший. Старші допомагали переносити книги, а молодші розкладали їх по полицях, приймали участь у оформлені виставок і тематичних поличок. А потім дружно святкували новосілля, на якому згадували улюблені вірші про книгу, бібліотеку, нагадували як треба поводитися у бібліотеці, як користуватися книгами. Щороку у березні цікаво проходить тиждень дитячої та юнацької книги. Проводяться бесіди про великого Кобзаря, про нові цікаві книги, а також про книги, які в цьому році відзначають свій ювілей, з переглядом кіно – або мультфільмів («Острів скарбів», «Мийдодір»).
Шкільна бібліотека, як ніхто інший, сприяє розвитку творчих здібностей дітей, адже саме до нас вперше приходять маленькі читачі. Це саме той вік, коли закладаються основи гармонійного розвитку особистості, формування навичок систематизації та аналізу, прагнення до пошуку інформації.
Щоб досягти зрілості, високої духовної культури, розвитку творчих здібностей людини потрібні не лише знання, а й уміння самостійно шукати інформацію. Порадувала активність учнів 6-7 класів у конкурсі «Найкращий читач України». Причому участь брали не тільки відмінники, які багато читають, а й ті, хто не мають високих оцінок, але є активними читачами. Приємно вразив вибір творів, представлених на конкурс, від Григора Тютюнника і Василя Сухомлинського до міфів давньої Греції.
Головне в роботі шкільної бібліотеки – навчити учнів з довідково – бібліографічним апаратом бібліотеки, різними джерелами інформації, володіти способами роботи з критичною літературою, періодичними виданнями, самостійно формувати свої творчі потреби і запити.
На сьогодні впевнено можна стверджувати, що інформаційна революція відкриває новий простір для роботи з книгою. І хоч би який етап історичного розвитку існував, а книгу не в змозі замінити жодна інформаційна технологія.
Талановитість і геніальність видатних людей завжди була пов’язана з великою працею над книгою. В.О. Сухомлинський зазначав, що людина, для якої книжка уже в дитинстві стала такою необхідною, як скрипка для музиканта, пензель для художника, ніколи не відчуває себе обділеною, збідненою, спустошеною.

Бібліотекар Подо-Калинівської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Крегель Ольга Миколаївна

Які умови потрібно створити для оптимального розвитку творчих здібностей дитини? Американський психолог Дж. Гален, розробив цікаві рекомендації:
1. Створіть дитині затишні і безпечні психологічні умови для пошуків.
2. Підтримуйте здатність дитини до творчості і висловлюйте співчуття при невдачах. Уникайте негативної оцінки творчих ідей дитини.
3. Терпляче сприймайте найдивовижніші її ідеї, уважно ставтеся до будь – яких запитань дитини. Намагайтеся відповідати на всі запитання, навіть якщо вони здаються безглуздими. Поясніть, що на більшість її запитань не завжди можна одразу відповісти. Для цього потрібен час і терпіння.
4. Надавайте дитині можливість побути на самоті. Надмірне опікування заважає творчості. Бажання і цілі дітей належать їм, отже стороння допомога може сприйматися як «порушення кордонів» особистості.
5. Знайдіть слова підтримки для нових творчих починань дитини, не критикуйте її перших починань, навіть невдалих.
6. Допомагайте дитині інколи покладатися на ризик та інтуїцію: найімовірніше, що саме це допоможе справжні відкриття.
7. Підтримуйте необхідну для творчості атмосферу, допомагаючи дитині уникнути несхвалення навколишніх, негативної реакції однолітків.
8. Допоможіть дитині знайти собі товариша за віком і з такими самими здібностями, що й у неї, аби позбутися самотності та дефіциту спілкування.

Як створити умови, за яких кожна дитина змогла б розкрити свій талант, стати єдиною і неповторною, а головне – щасливою? Як допомогти творчому вчителеві само реалізуватися? Адже лише тоді він зможе осягнути душу дитини, зрозуміти її. Відповіді на ці запитання можна отримати ознайомившись зі списком літератури за вказаною темою.

1. Анікіна Н. Педагогічна підтримка обдарованості. Бібліотека шкільного світу – 2005- 10 с.4 – 80.
У посібнику окреслено проблеми, які виникають у взаємодії з обдарованими дітьми, розкрито досвід навчальних закладів, які успішно розв’язують ці проблеми.
2. Клименко В. Механізм творчості: чи можна його розвивати? Шкільний світ – 2001 - №2-3. Спеціальний випуск.
На сторінках газети професор Клименко знайомить читачів зі своїм новим, цілком оригінальним поглядом на механізм творчості людини, на його складові, звідки він з’являється і чому його сила вичерпується.
3. Клименко В. Механізм творчості: чим його розвивати? Шкільний світ 2001 - №25-28. Спеціальний випуск.
У новій книзі автор розглядає міфологічний і буденний образ людини - творця; діяльність визначається як механізм життя, становлення, розвитку і творчості людини; рівні розвитку механізму творчості – виконавець, ерудит, дилитант, талант, геній, мудрець.
4. Коваль В. Підтримка обдарованої дитини: розвиток творчості. Виховна робота в школі 2005 №10 с. 47-52.
5. Білоцерківська Н. Інформаційні технології і освіта в сучасному суспільстві. Шкільна бібліотека 2005 №6 с.43-51.
Автор знайомить читачів з методами і прийомами розвитку творчої особистості на основі праць Г. Альтшеллера «Алгоритми винаходу», «Творчість, як творча наука».

 
Форум » матеріали семінару » секція бібліотекарів » Подо-Калинівська ЗОШ І-ІІІ с. (Формування творчої особистості школяра)
Сторінка 1 з 11
Пошук:

Copyright MyCorp © 2017
Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz